Årsberättelser

Verksamhetsberättelse för år 2017

 Onsd 11 jan samlades vi till årets första möte. Snöoväder gjorde att endast 16 medlemmar kom till mötet. Programmet för kvällen var att förbereda vårprogrammet.  Förslag på aktiviteter efterlystes och ett antal idéer kom in, vilka kommande styrelsemöte får ta ställning till. Efter sedvanlig kaffeservering visade Roland Mellstedt bilder från klubbenstidigare resor.

Tisd 19 jan hölls styrelsemöte i lokalen.

Onsd 2 febr hölls månadsmöte. Göran Ström berättade från sin tid på Scania i Södertälje. Han visade bilder från Scanias utveckling från början och fram till idag.

Onsd 1 mars hölls årsmöte vilket resulterade i följande val: ordf Bo Ekström, till styrelseledamöter på 2 år Monica Wennerholm, Raymond Frisk och Carl-Axel Löfgren, till revisor Gunnar Malmqvist, till valberedare Rolf Sellmo, till kvarermästare för 1 år Jan Sandahl med biträdena Ingvar Petersson och Rolf Sellmo, hemsideansvarig för 2 år Bernt Turesson. Styrelsen konstituerade sig efter mötet sålunda: vice ordf Leif Dolk, sekreterare Ingvar Petersson och kassör Monica Wennerholm.                                                                 Efter mötet berättade Lars Dahlström och visade bilder från sin resa ”Tur och retur till Medelhavet” kanalvägen med segelbåt under två somrar.

Onsd 5 april avreste vi med fullsatt buss till Arton Car i Lessebo för att bese hur man renoverar exklusiva gamla bilar. Ägaren Tony Sebukterin berättade om verksamheten som pågått i Lessebo i nio år (på engelska men Bo Ekström översatte suveränt!).

Onsd 3 maj hade vi besök av fd försvarsdirektör Roland Sandberg, som berättade och visade bilder från ”Kalla kriget”.  Föredraget var mycket intressant och innefattade många lokala anknytningar till beredskapsförråd och dyl av olika slag. Mötet var välbesökt – 30 pers!

Onsd 31 maj  Bussutflykt till Arlas mejeri  i Jönköping tillsammans med MHF. Totalt ca 35 deltagare.

Tisd 6 juni firades nationaldagen traditionsenligt i Skede.  Efter samling vid lokalen blev det kortegekörning till hembygdsgården i Skede. Efter kaffet ordnade Per och Bo en visning och information om några intressanta fordonen som deltog.

Onsd 9 aug hade vi upptaktsmöte i Ökna med deltagande av ett fyrtiotal medlemmar.

Flygdag 20 aug i Eksjö där föreningen deltog med 22 fordon. Programmet under dagen omfattade uppvisningar med konstflygningning av olika slag både med äldre och modernare plan.

Onsd 6 sept fick vi besök av Olof Ljunggren, f d polis, som visade oss hur hastighetskontroll  av fordon går till. Olof berättade på mötet om sitt yrkesverksamma liv och  sitt nykterhetsarbete under årens lopp.

Höstens bussresa sönd 1 okt gick till Sjuhäradsbygden, där vi besökte ett flertal platser såsom Strömfors Bruk, Rydals spinnerimuseum i Kinna, kraftverk (Haby och Hulta) i Slottsån med total fallhöjd på 27 m. Under resan berättade Per Svantesson fakta och historik över platserna vi passerade.Dagen avslutades med kaffe på Klevs Gästgivaregård i Mårdaklev. Leif Dolk hade skött planeringen för resan och som vanligt rattades bussen av Lövis. Deltagare på resan var 33 pers.

Onsd 4 okt Besök av Conny Andersson som berättade på ett engagerande sätt om         ”folk-ungar” och övriga historiska händelser från förr.

Sönd 15 okt hade vi ett arrangemang tillsammans med ”Intresseföreningen Eckerda Missionshus” där Jan-Olof Holmström berättade om sitt liv som ”missionsflygare” i Afrika.

Onsd 1 nov  Per Svantesson hade ”grävt” fram kvällens program om stjärnmotorer. Vi fick följa en uppbyggd motormodell i trä där alla detaljer och funktioner visades och förklarades. Tack till Per för hans engangemang!

Onsd 6 dec  Pär Glansholm från Stena Renable berättade om vindkrafthaveriet i Lemnhult. Det blev information om bultar, smörjmedel, åtdragningsmoment m.m.

Fred 15 dec höll föreningen sin julfest i Elhargen. Hemkokt gröt hade, liksom förra året,  ordnats av Majken och Gun-Britt. Gröt och skinksmörgås serverades med sedvanliga tillbehör. Sång och musik av  Lars-Gunnar Flink och Ann-Marie Lövgren, kaffeservering  med choklad samt dragning på sålda lotterier. Ett fyrtiotal medlemmar och anhöriga deltog.

Antalet medlemmar var vid årsskiftet 105 st, varav  2 hedersmedlemar.

Antal styrelsemöten under året 4 st

Styrelsen

 

Verksamhetsberättelse för år 2016

Onsd 13 jan samlades vi i lokalen för planering av vårprogrammet. Per visade några filmer ur sitt digra arkiv!

Styrelsemöte hölls månd 18 jan hos Ingvar Petersson. På mötet bestämdes vårens program. Bussresa diskuterades, men inget beslut om denna togs. Mötet bestämde att utskick av vårprogrammet och kallelse till årsmöte skulle ske snarast.

Onsd 3 febr var vi inbjudna till Finnvedens Lastvagnar AB nya anläggning på Västerleden. Servicechefen Åke Rydlund berättade om företaget och den nya anläggningen. Hans medhjälpare fortsatte med att berätta om tekniken i bilarna samt reservdelslagret och dess logostik. Företaget bjöd därefter på kaffe och fralla. Leif Dolk tackade för visningen och överlämnade klubbkepsar som minne av vetgiriga ”veteraner”, totalt 57 st.

Onsd 6 mars hölls årsmöte för år 2015. Mötet resulterade i följande val:Bo Ekström ordf, styrelseledamöter för 2 år Monica Wennerholm, Raymond Frisk och Roland Mellstedt. Övriga val och händelser enl årsmötesprotokollet! Efter mötet kåserade Conny Larsson och visade bilder från sina resor i Värmland . Ett 25-tal medlemmar bevistade årsmötet.

Onsd 6 april skulle vi fått reportage från Mali, men Karl-Axel Blomdahl hade än en gång meddelat förhinder, i stället kom Sture Åsberg från Eksjö och berättade om sin militära tid som pilot på både flygplan och helikoptrar. Det blev en mycket intressant och livfull livsberättelse tillsammans med hans bilder. Ett 35-tal medlemmar deltog i kvällens möte.

Onsd 4 maj åkte vi på utflykt med våra gamla fordon till Conny Larsson, Ekliden, Eksjö, där vi besåg hans ”nostalgimack”, fordon samt spelade på chokladhjulet och fikade. Vi var ett 15-tal bilar och antal mc, över 40 personer deltog i vårkvällens utflykt. Ett stort tack till Conny och hans fru för gästfriheten.

Nationaldagen och Motorhistoriska dagen 6 juni firades traditionsenligt i Skede. Efter kortegekörning från klubblokalen samlades ca 20 fordon från klubben i hembygdsgården, där kaffeservering var ordnad. Solen sken och det var kalasväder!Efter inbjudan från Flyghistorikerna i Jkpg efterhördes intresset för klubbdeltagande i bussresa till flygdag i Linköping. Ett 10-tal från klubben anmälde sitt intresse – information kommer.Efter kaffet vidtog defilering av ett antal intressanta ”veteranfordon”, varvid Bo Ekström berättade om de olika objekten och deras historia. Ett stort tack till Bo och Per.

Onsd 3 aug hölls upptaktsmöte i Ökna

Sönd 7 aug deltog klubben i Alseda på hembygdsfesten.

Sönd 14 aug arrangerades hembygdsfesten i Nye där klubben deltog.

Bussresa sönd 28 aug till Malmen och Flygvapnets 90-årsfirande tillsammans med SFF Småland och Axamoveteranerna. Massor med flmen tyvärr var inte vädret det bästa.

Onsd 7 sept var klubben inbjuden till Kutte o Lotta för att beskåda deras samlingar av gamla fordon, en återuppbyggd bensinmack, och mycket annat som paret samlat under åren. Kvällen hade samlat ett fyrtiotal intresserade medlemmar. Som avslutning av kvällen intogs den medhavda kaffet i parets trädgårdstält.

Sönd 1 okt gick höstens bussresa västerut, först till Torpa Buss- och Teknikmuseum i Annerstad, lunch på Tallhöjdens Värdshus i Simlångsdalen, därefter vidare till Vardagsmuseet i Ålstorp där ägarna visade sina samlingar. Innan hemfärden anträddes besökte vi ett mopedmuseum i Vindrarp med ett stort antal, till nyskick, renoverade mopeder – fantastisk samling! Åter i Vetlanda kl 21.00 efter en, som vanligt, välarrangerad resa av Leif Dolk m fl.

Onsd 5 okt skulle vi fått information om vindkraftverk av Stenainformatör, men tyvärr lämnade han återbud för 2.a gången. Lars Tellesås berättade om trolig orsak till masthaveriet och visade en av ”skruvarna” som använts. Därefter blev det en film från 60-talet om Vetlanda mejeri, en film om skörd och grisslakt på 70-talet. Information gavs av om kommande Tysklandsresa samt en inbjudan till Götaströms veteranklubb.

Onsd 2 nov Bult- och skruvföreläsningen kom ”av sig” på gr av tekniska problem. Roland M räddade kvällen med bilder från årets Midnattssolsrally för ett 15-tal medlemmar!

Bussresa till norra Tyskland 27-30/10 för ett 20-tal medlemmar, Rechlin med flyghistoria, Anklam med Lilientahl museum, Technisches Museum i Peenemunde och Rugen med Prora.

Torsd 11 nov var vi inbjudna av Götaströms veteranbilsklubb i Skillingaryd. Vi fick klubbens historia och verksamhet berättad för oss samt se filmer från tävlingarna i motocross för mer än 60 år sedan. Klubben bjöd på kaffe med dopp. Bo Ekström tackade för en trevlig kväll och hemresan med Lövis vid ratten anträddes.

Onsd 7 dec kåserade Bo Ekström och visade bilder från hans besök på ett mc-museum i Italien.                                                                                                                                       Planering för julfesten 14/12 avseende personal och inköp gjordes. Kvällens möte hade 35 deltagare

Onsd 14 dec höll föreningen sin grötfest i Elhargens vackert uppdukade lokal. Hemkokt gröt hade Majken och Gun-Britt ordnat, vilken serverades tillsammans med sedvanliga tillbehör. Bernt Turesson kåserade och spelade gamla skivbekanta, både 78, 45 och 33 -varvare. Programmet var mycket uppskattat av åhörana (ca 65 st). Kaffeservering med choklad samt dragning på sålda lotterier. Ingvar Karlsson tackade för en trevlig fest.

Antalet medlemmar var vid årsskiftet 84 stycken slut varav 2 hedersmedlemmar

Styrelsen

 

Årsberättelse 2015.

Ons 7/1   På årets första möte träffades vi för att diskutera vårprogrammet. Flera idéer framfördes och slutplanering sker på styrelsemöte den 14 jan.

Ons 4/2  Besök på EA-Bussar där Bo Gustavsson demonterade en växellåda från en buss och berättade om innehållets olika funktioner. Vi fick också se vilken negativ effekt dubbar och salt har på våra fordon! Vi var ett 30-tal intresserade medlemmar denna kväll.

Ons 4/3   Årsmötet resulterade i följande val: Ordförande Bo Ekström, till styrelseledamöter på 2 år: Monica Wennerholm, Raymond Frisk och Roland Mellstedt, till revisor Gunnar Malmqvist, valberedning Gösta Creutz, kvartermästare Jan Sandahl med biträden Ingvar Petersson och Jan Köhler samt till hemsideansvarig Bernt Thuresson.         Bernt Thuresson spelade skivor och kåserade över ämnet ”Från stenkakor till vinyl”. Årsmötet bevistades av 32 medlemmar.

Ons 1 april  Alexander Kadinov berättade om sitt liv som rysk diplomat. Det var en intressant föreläsning som avslutades med att han besvarade frågor från åhörarna.
Vårens bussresa gick sönd 19 april till Storebro, där vi besåg bruksmuseet och båttillverkningen samt stensättningen ”Visans skepp”. Måltiden intogs på Gästgivaregården i Storebro. Därefter fortsatte resan till Hjorteds mopedmuseum samt senare till Stensjö By. Vi var tillbaka i Vetlanda vid 20-tiden efter en som vanligt, av Leif  välorganiserad resa och med vår ”Lövis” som rattade bussen. Antal deltagare var 38 st.

Ons 6/5 samlades ett 40-tal medlemmar på polisstationen i Eksjö, där vi fick information bl a annat om polisens nya organisation samt deras arbetsrutiner. Vi fick också vid en rundvandring i huset se fyllecellerna, garaget, förhörslokaler, skjutbanan m m. Som avslutning intog vi medhavd fika i matsalen, där vi fick tillfälle att ställa frågor till  de två poliserna, som varit våra värdar under kvällen. Leif tackade för det vi ”fått höra och se” och överlämnade klubbkepsar som tack från klubben.

Den 6 juni (Nationaldagen/Motorhistoriska Dagen) firades traditionsenligt i Skede Hembygdsgård. Klubben representerades i år av ett 15-tal fordon.

Den planerade utflykten den 13 juni till Göran Rosell i Kvisttorp fick tyvärr ställas in då Göran fått förhinder.

Sönd 14 juni deltog några av klubbens medlemmar i Mopedrallyt i Slättåkra och Höglandsrallyt i Nässjö.

Torsd 25 juni var klubben inbjuden till grillafton hos Erland Palm i Gummarp. Ett 20-tal medlemmar avreste med ”di gamle” till glödheta grillar i fam Palms trädgård. Stort tack från klubben till fam Palm.

Onsd 2 sept var klubben inbjuden till Raymond Frisk i Skarhult. Hans samlingar av fordon m m beskådades och därefter bjöds det på kaffe och smörgås vid uppdukade långbord. Bernt Turesson och Stig Hjalmarsson underhöll med dragspelsmusik. Över 60 medlemmar hade hörsammat inbjudan, vilket nog var mötesrekord?  Leif Dolk framförd klubbens tack till familjen Frisk.

Höstens bussresa sönd 20/9 gick österut, till Stig Svenssons museum i Läckeby, mat på golfrestaurangen i Kalmar, besök på museer i Pataholm och till sist sopbilsmuseum i Blomstermåla.
Reseplanerare hade Bernt Thuresson varit och han avtackades av Ingemar W.

Onsd 7 okt hade vi besök av Göran Ström som berättade och visade bilder från sin tid på Scania som lärling, testförare, konstruktör m.m. Ett 40-tal medlemmar var intresserade åhörare. Leif tackade Göran och välkomnade honom tillbaka.

Onsd 4 nov  Sjökapten Mats Thor berättade fakta om Gotlandsfärjorna. Han berättade om färjornas  tekniska utrustning m m. Föredraget beledsagades av många bilder. Mötet var välbesökt = fullt hus!

Onsd 2 dec skulle vi fått höra om den svenska militärinsatsen i Mali. K-A Blomdahl hade fått förhinder, men vi hoppas han kan komma till våren. I stället blev det Per som visade filmer bl a från  reamotorns födelse och DKW rallyt 2014.

Onsd 16 dec hade vi julfest i Elharjen. Leif Dolk hälsade alla välkomna (mer än 60 pers). Servering av glögg, risgrynsgröt med skinksmörgås, kaffe med praliner samt lotterier. Per visade film från DKW-rallyt samt några musikfilmer och Monika visade hembygdsbilder från Alseda.

Antalet medlemmar var vid årets slut 98 plus 2 hedersmedlemmar

Traditionellt stipendium har under året utdelats vid Njudungsgymnasiet.

 

Årsberättelse 2014.

 Årets första möte den 8 jan träffades vi för planering av vårens program. Många idéer om programpunkter framfördes, vilka ska utredas vidare på styrelsemöte den 15 jan

Månadsmötet 5 feb handlade om olika växellådstyper – Bo och Per höll ”låda”.

Den 5 mars hölls föreningens årsmöte. Valberedningens förslag godkändes, varefter valen snabbt var avklarade. (Se protokollet från årsmötet).

Den 2 april var bussutfärd till Uniglas planerad, men målet ändrades till Lasse Björk och Sibylla Gustafsson i Stockaryd och deras samlingar av SAAB-bilar och övriga nostalgiska föremål.

Vårens bussresa med ”Lövis” vid ratten gick lörd den 26 april söderut med första stoppet på ABU-museet i Svängsta, där tillverkning av fickur startade 1887 som senare följdes av taxametrar (Halda) och fiskeredskap. Efter lunch reste vi till marinmuseet i Karlskrona. På hemvägen besökte vi en bruksmiljö i Björkeryd där bröderna Fagerström visade oss traktorer, blocksåg, elverk och mycket annat.

Den 5 maj hade vi besök av Peter Nilsson från Vetab, som berättade om kommunens nya värmeverk. Han berättade och visade bilder från byggnationen. Verket eldas med träflis och producerar förutom fjärrvärme även el.

Vårens ”Dolkatur” gick av stapeln lörd 17 maj. Med våra gammelfordon gick resan först till Pilarboparken, f d folkpark i Anneberg, där vi guidades av en av parkens ”eldsjälar”. Efter kaffepaus fortsatte färden till Knutstorps Herrgård, som har anor från medeltiden. Guide var Bertil och Ermi Wärnberg  som visade byggnaden och även vinkällaren där ”Knutstorps Sparkling” tillverkades. Slutligen gick färden till Råskog där vi gjorde ett besök hos ”Hästmannen” Stig-Anders Svensson. Efter att ha letat upp huset i den igenvuxna trädgården kom vi in till Stig och han berättade öppenhjärtigt om sin historia. Tack till Leif och Elisabet för ett perfekt arrangerad tur.

På Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen den 6 juni samlades vi vid lokalen varefter vi traditionsenligt ställde färden till Skede. Klubben representerade i det vackra vädret med ett tiotal fordon.

Söndagen 15 juni anordnades Slättåkra ”Grand Prix” med över 100 deltagare, där några  klubbmedlemmar deltog. Höglandsrallyt i Nässjö hade två startande ekipage från vår klubb 

Onsd 6 aug var det som vanligt klubbens höstupptakt i Öknaladan med ett 40-tal medlemmar närvarande. Förslag till höstens program inkom och kommer att behandlas på styrelsemöte den 20 aug kl 19.00 i lokalen. Vidare antecknade sig ett 15-tal medlemmar till funktionärer vid  DKW-rallyt Korsberga den 30 aug. 

Onsd 3 sept samlades vi på museet för information om ”gammalt och fornt”!

Lörd 30 augusti var klubben ansvarig för Svenska DKW-klubbens årliga rally, som i år var förlagt till  Korsberga. Per Svantesson, Ingemar Wernersson, Bengt-Åke Lövemyr och Ingvar Petersson hade lagt upp en bana med en längd av 10 mil söder om Vetlanda med både tipsfrågor och praktiska prov. Som funktionärer deltog ett 15-tal medlemmar från vår klubb. På kvällen var det middag med prisutdelning i Bygdegården.

Lörd 13 sept gick färden till Lennart ”Himmelstorparen” Johanssons lantbruksmuseum i Ingatorp.

Sönd 21 sept hade klubben sin höstresa till Västergötland. Först besöktes Byanders motormuseum i Svenljunga och därefter en privat samling av lantbruksmaskiner i Öreryd. Tack till Ingemar Wernersson för ett trevligt arrangemang.

Onsd 1 okt berättade Christer Pettersson från Ädelfors om linjeskeppet Kronan, som sjönk utanför Öland 1 juni 1676.

Onsd 5 nov Per Svantesson visade film och kåserade om en av jordens kallaste platser, Ojmjakon i Ryssland har en medeltemperatur i januari på -50 grader och med ett rekord -71 grader. men  på sommaren kan temperaturen nå upp till + 30 grader.  I den ryska forskningsstationen Vostok  i Antarktis har man mätt upp en lägsta temperatur på -89 grader!  

Lörd 22 nov Bussresa med vår eminente ”Lövis” till Pukebergs glasbruk i Nybro där vi bjöds på julbord och ”ljudlig”underhållning samt fick prova på både att blåsa och gravera glas.

Onsd 3 dec berättade Bo Ekström på sitt kunniga sätt om olika slags växellådor.

Onsd 17 dec var det dags för den traditionelle ”ärtsoppa m tbh”. Som vanligt sköttes tillredning och serveringen av Roland och Gunnel Liljeqwisth. Det serverades också plättar med sylt samt glass och kaffe. Roland Mellstedt bidrog med en underhållande flygfilm. Fyrtio medlemmar deltog i kvällens sammankomst.

Antalet medlemmar var vid årets slut ca 110.

Traditionellt stipendium har under året utdelats vid Njudungsgymnasiet.

                                

Årsberättelse 2013

Årets första möte den 6 februari inleddes genom att Johnny Leppelt och Per Svantesson berättade om ”Hur man bygger en 15 000-tonnare på en vecka”. Som vanligt beledsagades berättelserna av bilder från Per´s digra arkiv.
Årsmötet den 6 mars resulterade i följande:
Klubbordförande på 1 år: Bo Ekström
Ledamöter på 2 år: Monica Wennerholm, Raymond Frisk och Sven-Erik Gustavsson (nyval)
(Kvarstående ledamöter 1år: Leif Dolk, Ingvar Petersson och Bengt-Åke Lövemyr)
Revisor: (kvarstår 1år) Anders Järnland, sammankallande
Revisorsuppleant på 2 år: Gunnar Malmqvist
Valberedning: Gösta Creutz på 2 år och Tommy R Johansson (kvarstår 1år)
Kvartermästare på 1 år: Jan Sandahl med biträden Jan Köhler och Ingvar Petersson
Hemsidesansvarig på 2 år: Lars-Eric Franzén och Tommy U Johansson (Kvarstår 1 år)
Efter mötet konstituerade sig styrelsen med Monica Wennerholm som kassör och Leif Dolk som sekreterare.
Den 3:e april reste vi (60 st) med buss till Vindparken i Lemnhult, där guide från Stena Renewable AB visade oss runt och berättade om projektet. Vindkraftverken (32 st) har en totalhöjd av 185 met och med en rotordiameter på 112 met. Medhavd fika avnjöts i Lemnhults sockenstuga, där Mats Gerebrink berättade om bygden samt den 4 år långa processen för ”Vindparken”.
Den 4 maj anträddes vårens bussresa, som i år gick till Västergötland. Där började vi i Falköping med besök på Fahlbygdens Ost, samt MC-museet. Lunchen intogs på Brännebrona Gästis. Därefter reste vi vidare till Lyrestad, där Mats Harrysson visade alla fordon han samlat under årens lopp. Resan var som vanligt välarrangerad av Ingemar Wernersson och bussen rattades också som vanligt av vår egen Lövis.
Den 8 maj var det utflykt med våra veteranfordon till en gammal ångmaskin i Alseda. Maskinen är en Tangye, tillverkad av Tangye Brothers, Birmingham. Ingvar Letterblad kåserade kring Alsedabygden. Medhavd fika avnjöts i Alseda Bygdegård.
Den 12 maj var vi samlade för ”Gökotta” på Sjöholmen vid Grumlans strand. Både vädret och uppslutningen kunde ha varit bättre, men Dolkarna som stod för ”arret” kan inte ”lastas” för detta – möjligen ”göken”?
Den 6 juni på Nationaldagen/Sveriges Motorhistoriska Dag samlades vi i Vetlanda med ”di gamle” (ett tiotal fordon) för färd till Skedes Hembygdspark, för sedvanligt firande.
Årets ”Dolkatur” gick den 9 juni söderut med Big Bengts High Chaparral i Kulltorp som slutmål. Det var ett 20-tal veteranfordon som via Vallsjö – Komstad – Vrigstad – Tofteryd tog sig till Linnesjön där medhavd kaffekorg packades upp och avnjöts i solens sken. Färden gick vidare på mindre trafikerade vägar till målet, High Chaparral, där vi intog dagens lunch. Efter lunchen besåg vi samlingarna, som utgjordes av porslin, mc, bilar, flygplan, lokomotiv m.m. På hemvägen gjorde vi ett stopp på reservatet ”Store Mosse”. Ett stort tack till Leif och Elisabeth Dolk för en mycket välplanerad utflykt.
Den 16 juni var Slättåkra samlingsplatsen för en mängd mopedåkare samtidigt som Höglandsrallyt för veteranbilar genomfördes, med två deltagare från NMV.
På Hembygdens Dag den 4 aug medverkade vi med ”di gamle” i Alseda på förmiddagen och i Nye på eftermiddagen – båda, tyvärr med dåligt antal deltagare från klubben.
Höstupptakten skedde traditionsenligt i Öknaladan, den 7 aug.
Klubben har medverkat i Motorklubbarnas Dag den 7 sep i Folkets Park, både med arrangemanget och med utställning av ett 15-tal fordon.
Höstresan tillsammans med Svensk Flyghistorisk förening, regionavdelning Småland, gick den 14 sep till Ugglarp, där vi besåg Svedinos Bil- och Flygmuseum och till Vare med Heinkel 111. Ugglarp var som vanligt, men den stora överraskningen var gänget kring renoveringen av Heinkeln och andra flygplan. De hade dessutom eget flygfält och div gamla VW-bilar för skötsel – alla renoverade av ”gubbar i gänget”  –  Imponerande!
Smålandsrallyt passerade Vetlanda lördag den 28 sep. Ett 10-tal klubbmedlemmar medverkade som funktionärer på etappuppehållet vid speedwaybanan i Vetlanda.
Klubbmötet 8 okt berättade Bo Ekström om Slidmotorer. Håkan Lindgren från Rydsnäs bidrog med att berätta om renoveringen av sin Willys Knight.
Mötet den 6 nov var det studiebesök på PMC Cylinders AB I Hällaryd, Skede, där Jan Thuresson berättade om Hällarydsverkens historia från starten 18?? Och fram till idag. Stora detaljer med stor precision !!
Julbord med underhållning i Öknaladan lördag 30 nov bevistades av ett 25-tal klubbmedlemmar. Det bjöds på god mat och härlig underhållning.
Mötet 4 dec kåserade Per Svantesson om Willow Run och Amerikas bombplanstillverkning under kriget i världens då största byggnad, med en golvyta på 33 ha.
Mötet 18 dec var det dags för vår traditionella ”ärtsoppa m tbh”. Som vanligt sköttes soppkoket av paret Lilieqwisth med Per som ”bartender” för ”tbh”.

Antalet medlemmar var vid årets slut 114 st.

Traditionellt bokpremium har under året utdelats/utlottats till elev vid Njudungsgymnasiets fordonsprogram.

 

Årsberättelse 2012.

Öppningsmötet den 11 januari resulterade i ett, som vanligt, välfyllt program, där Göte Hadås 1 februari inledde med att föra oss via Ockelbo och Horgaberget till Norrbyskär, som en gång var platsen för Europas största sågverk. I ett bildspel berättade han om ett jätteprojekt baserat på 1800- och tidig 1900tals vattenströms- och havslogistik, kombinerat med ett genomarbetat produktionsflöde och ett lika utvecklat socialt tänkande, som nu, cirka 60 år, efter nedläggningen är ett fint besöksmål och en pärla i teknikhistorien.

Årsmötet 7 mars resulterade i följande:
Bo Ekström ordförande
Ledamöter på två år: Bengt-Åke Lövemyr, Leif Dolk och Ingvar Petersson.
Revisor: (sammankallande) på två år Anders Järnland
med suppleant, på ett år, Gunnar Malmqvist.
Valberedning Tommy R Johansson (två år), sammankallande
och Gösta Creutz ledamot (ett år).
Kvartermästare: Jan Sandahl med biträden Jan Köhler och Ingvar Petersson.
Hemsidesansvarig Tommy U Johansson (två år)
och biträde Lars-Eric Franzén biträde (ett år).
Efter mötet konstituerade sig styrelsen med Monica Wennerholm som kassör
och Per Svantesson som sekreterare.

Monica Wennerholm visade gamla vetlandabilder och kartor för en intresserad krets efter årsmötet. Många ”javisst ja” och ”ja, så var det” hördes från församlingen.

4 april blev inte enligt programmet utan en improviserad videokväll med skräpp.

Vårresan 22/4 gick till två exklusiva mål på ”Slätta mellan Väna å Vätta” som Ingemar Wernersson lagt upp. Först till Arne Andersson i Klämmesbo, Tidaholm, och hans elegant uppställda landsvägs- och jordbruksfordon.
Efter lunch i Hjo drog vi till Per-Ola Widerfalk och hans, för att vara privat, enorma samling på Kråkhults Gård i Tibro. Det torde vara enklare att säga vad han inte har, än att räkna upp vad där står. En oerhört imponerande samling!

Gökottan vid Grumlans strand den 13 maj var väl inte lika välbesökt som tidigare år men kvalitén på övningarna var som brukligt hög. Tack till herrskapet Dolk samt hrr Franzén och Svantesson.

Vårt deltagande vid Nationaldagen/ Sveriges Motorhistoriska Dag i Skede var som vanligt gott men var är andra klubbar denna ”motordag”?

Slättåkraracet – bygdens stora mopedmönstring – fick som vanligt många deltagare från NMV 17/6.

”Dolkaturen” gick i år till Ydre på fina småvägar med slutmålet Veteranmotorklubben Ydre, där såväl motoristiskt andlig som medförd lekamlig spis intogs! Återresan var lika spännande som framfärden!

Motorfikat i Folkets Park med vår dag blev i år en besvikelse med dåligt väder och följaktligen få besökare.

Snart nog var det dags att 1 augusti dra igång hösten aktiviteter i Öknaladan, med stor samling som vanligt. I snabb följd dök vi upp på Hembygdens Dag i Alseda och Nye den 5:e.

19 augusti mötte oss med strålande sol när vi i stor kolonn drog till Ränneslätt för att fira Norra Smålands Flygklubbs Flygdag. De c:a trettio medlemmarna i denna lilla klubb hade arrangerat ett magnifikt program och belönades med ett sagolikt väder och entusiastisk publik.

Ett kvällsbesök den 5 september i Målilla Mekaniska Verkstad, CALMO-verken och vad allt företaget hetat fick avsluta gammelbilsåkandet i vår regi. Riktigt puttrigt med motorcyklar, tändkulemotorer, traktorer mm.

Oktober mötet den 3:e blev höstens träff för lite film och allmänt skräppande.

14 oktober ledde Ingemar Wernersson oss till sydligare nejden i Simrishamn för studium av AUTOSEUM Österlens Motor-och Teknikmuseum. Start med höghjuling från 1888 och via bl a Televerksduett till sena tiders åk och annat. Avslutning med äpplen och fisk i Kivik passade fint!

7 november tog Per Svantesson oss tillbaka till andra världskriget och amerikanska Troop Carriers  flygande insatser med fokus på invasionen i Normandie – ett kåseri kring de tappra som inte var beväpnade.

En afton med extra glöd blev det när vi äntrade bussen för Hyttsill i Pukeberg 17 november. Glasblåsning, sång med show, mat och dryck i trenne omgångar bjöds till sena kvällen – arrangerat av Beng-Åke Lövemyr och Eken i Laholm.

Per-Olof Högstedt förgyllde decembermörkret den 5:e med berättelser kring sin farfar Pelle Nävers liv och diktning. Något som är helt i publikens smak, att då och då söka sig utanför det tekniska.

Ärtmiddag à la Lillieqwisth och kvartermästargänget 19 december var traditionsenlig avslutning på ett innehållsrikt år.

Vi var vid årets slut 116 medlemmar.

Traditionellt bokpremium har utdelats till elev vid fordonsprogrammet vid Njudungsgymnasiet.

 

Kommentarer inaktiverade.